You can choose the front row, or the third ...

Een paar weken geleden gaf ik een training #personalbranding voor een groep enthousiaste werkzoekenden. Een rondje langs de deelnemers leerde mij dat we veel te bescheiden zijn. Wij, allemaal. In basis. 

Jezelf presenteren, neerzetten, branden. Het is lastig. Wie ben ik? Identiteit. En wat vinden anderen van mij? Imago. Waarom durven sommigen online zaken in de privésfeer wel te posten, maar op zakelijk gebied laten we niet zien wie we zijn en wat we kunnen. 

Wanneer het van belang is om zichtbaar te zijn, zorg dan ook dat je het bent. Denk goed na over hoe jij jezelf profileert online, maar ook offline. In deze tijd kun je niet meer aankomen met een profiel zonder foto. Er zitten nog steeds eieren op #twitter... Vaak krijg ik de vraag waarom ik zo zichtbaar ben, waarom ik zo zichtbaar wil zijn. Zonder zichtbaarheid ben ik onbekend voor mijn relaties en toekomstige relaties. Een bewuste keuze dus om front row te gaan zitten. Om niet bescheiden te zijn. En dat is soms lastig. Echt. Maar wat brengt het me dan? Check Front Row ;)

De deelnemers leerde ik strategisch gebruik te maken van Social Media. Te vaak zijn gebruikers van Social Media zich niet bewust van de kracht van dit medium en de tools. (denk aan mevrouw P. onlangs. Nog gezien bij #Jinek?) Een leuke vakantiefoto of filmpje van een dolle verjaardag. Gezellig toch? Maar wat de deelnemers van deze training ook benoemden was de onzin van online zichtbaarheid. ’Waarom moeten we alles delen, het gaat toch niemand iets aan?’ Nee, jouw vlotte vakantiefoto in te korte broek met een glas Sangria in je hand. Who Cares? Leuk voor je echte vrienden op #Facebook. Maar alsjeblieft, gebruik deze content niet op andere platvormen. Op #LinkedIn hoeven we ook niet te weten dat jouw auto te koop staat. Daar heb je Autotrader voor of Gaspedaal.nl.

De deelnemers leerde ik strategisch zichzelf te profileren zoals zij graag willen zijn. Pro actief contact te zoeken met mensen die zij interessant vinden. Op LinkedIn de juiste groepen te gaan volgen. Artikelen en informatie te gaan delen. En vooral front row te gaan zitten. Het mag en het kan.

20171101_MR_140840 20171101_MR_140840